Hooliv klass

Programm „Hooliv klass“ (2014-2023) oli Eestis välja töötatud programm, mis põhines kooli ja noorsootöö koostööl ja soodustas noorsootöö väärtuste ning meetodite kaudu hooliva meeskonna kujunemist klassis ja koolis. Programmi sihtgrupiks olid 6.-7. klasside noored ja noortega töötavad inimesed (noorsootöötajad, õpetajad, sotsiaalpedagoogid, koolipsühholoogid, kooli juhtkond jt). Programm oli toeks klassidele, mis ei toiminud ühtse meeskonnana, kus esines konflikte ja õpilastel oli raskusi õppetööle keskendumisel.

2022. aastal loodi programmi raames ning koostöös Tartu Ülikooli eetikakeskusega tugimaterjal õpetajate ja noorsootöötajate koostöö toetamiseks, et senisest suurem sihtgrupp (kui vaid programmis osalevad klassid) saaksid läbi koostöö  programmi väärtuseid edasi kanda ja ühiselt noorte sotsiaal-emotsionaalseid oskuseid, hoolimist ja märkamist toetada. Käesolevalt leheküljelt ongi võimalik leida viited tugimaterjalile ning materjali tutvustavale veebinarile. Head uudistamist ja koostööd!

Haridus- ja Noorteamet ja Haridus- ja Teadusministeerium tänavad kõiki, kes on aastate jooksul programmi loomisesse, elluviimisesse ja arendamisse panustanud. 
 

Õpetajate ja noorsootöötajate koostöö toetamine

Siit leiate Haridus- ja Noorteameti ning Tartu Ülikooli eetikakeskuse õpetajatele ja noorsootöötajatele loodud tugimaterjali, mis põimib kahte suurepärast praktikat riiklikus õppekavas toodud üldpädevuste koostöiseks arendamiseks. Tugimaterjal keskendub üldpädevuste toetamisele eeskätt läbi koostöise juhtumipõhise õppe ning programmist "Hooliv klass tulenevatele metoodikate koostöise rakendamise. Tugimaterjalist on leitav nii teoreetiline kontekst kui ka praktilised tunnimudelid.

Lähemalt: 

Tugimaterjali eesmärk on tõhustada klassijuhatajate ja noorsootöötajate koostööd õpilaste üldpädevuste, sh väärtus- ja sotsiaalpädevuste arendamisel. Tugimaterjal on mõeldud klassijuhatajatele ja noorsootöötajatele koostöiste, töötoa vormis toimuvate tundide ja aktiivsete vahetundide läbiviimiseks. Tugimaterjali eesmärk on koostöise juhtumipõhise õppe ja koostöiste mängude abil arendada üldpädevusi.

Tugimaterjali kasutamise kaudu arenevad klassimeeskonna: 

  1. meeskonnatöö, 
  2. hoolivus, 
  3. kiusamise märkamise/ennetamise oskus, 
  4. oskus erinevaid olukordi analüüsida ja lahendusi pakkuda. 

Kiusamisennetuse uuringu lõpparuande (Kendrali jt, 2022 ) kohaselt on noortele ja nende juhendajatele (klassijuhatajatele, aineõpetajatele, noorsootöötajatele, huvikooli õpetajatele), kes on oluliselt ülekoormatud ja kes tajuvad kiusamise ennetamise programme pigem vabatahtliku lisategevusena, vaja lihtsat, ent süsteemset materjali, mis keskenduks probleemide ennetusele ja märkamisele, mida on hõlbus kasutada ning mille tegevuste ettevalmistamine nõuab vähe aega. 

Tugimaterjal kirjeldab kahte võimalikku lähenemist, mida juhendajad saavad koostöiste klassijuhatajatundide läbiviimiseks kasutada. Loomulikult võib kirjeldatud meetodeid kombineerida muude elementidega, mis juhendajate arvates võivad sobida. 
 
Tugimaterjali loomisse on panustanud Proovikivi Haridusinnovatsiooni Programm ning Proovikivi ELU tudengid, Haridus- ja Teadusministeerium, Lastekaitseliit, Õpilasesinduste Liit ja SA Kiusamisvaba Kool. 

MATERJALID

Veebinar: Distantsilt targemaks: tugimaterjal koostöise klassikultuuri kujundamiseks
Juhendmaterjal (PDF)
Klassijuhataja ja noorsootöötaja ideepank on leitav ka veebis

VIITED:

[1] https://www.hm.ee/ministeerium-uudised-ja-kontakt/ministeerium/strateegilised-alusdokumendid-ja-programmid?view_instance=0&current_page=1#noortevaldkonna-aren avaneb uues vahekaardis 

[2] https://www.praxis.ee/tood/kiusamisvastaste-progammide-uuring/ avaneb uues vahekaardis 

Viimati uuendatud 26.01.2024