Õpetajate järelkasv

Edendame ühiskonnas õpetajaameti väärtustamise ja atraktiivsuse kasvu. Selleks viime ellu programme ning korraldame erinevaid inspiratsiooniseminare noortele ning ametivahetust kaaluvatele täiskasvanutele. Oma tegevuses juhindume tunnuslausest „Õpetajad loovad homse Eesti“.

Õpetajaamet on hariduspoliitika fookuses olnud aastaid. Meie eesmärk on, et õpetajaamet oleks ühiskonnas senisest rohkem väärtustatud, kujuneks atraktiivseks karjäärivalikuks selle töö jaoks sobivaimatele nende vanusest ja soost sõltumata. 

Oma tegevusega soovime juhtida tähelepanu õpetajatöö olulisusele ja selle rollile ühiskonnas, tutvustame õpetajaameti kaasaegset sisu ning põnevaid arenguid õpetaja töös. Kuna õpetaja ise on oma ameti kõige suurem mainesaadik, siis oleme õpetajatele välja töötanud programmi, mis keskendub õpetajate teadlikkuse tõstmisele ameti maine kujundamisel.

Õpetajaameti väärtustamise ja atraktiivsuse kasvu edendamisega seotud tegevusi toetab Euroopa Sotsiaalfond.

Õpetajaamet

TNS Emori poolt tehtud uuringus "Õpetajaameti kuvand ja atraktiivsus" (2016) joonistuvad välja järgmised trendid:

  • Õpetajaameti mainekus erinevates sihtrühmades on heal tasemel, vaid õpetajate endi hinnangul on see pigem rahuldav.
  • Teistest enam on õpetajaamet atraktiivseks karjäärivalikuks tudengitele (41% pigem või kindlasti kaaluks õpetajaametit); gümnaasiuminoored, kes hetkel koolikeskkonnas viibivad, näevad end kõige vähem õpetajaametiga seotud olevat (16%).
  • Õpetajatööd peetakse väärtuslikuks, ehkki väheväärtustatud ametiks. Enamik sihtgruppe usub, et õpetajatöö on suure missioonitundega tehtav, ent ka suure töökoormusega, stressirohke amet ning see kujundab ühe olulise omadusena lisaks palgatingimustele, tööõhkkonnale ning karjäärivõimalustele ameti mainet.
  • Väga healt õpetajalt oodatakse esmajoones head suhtlemistehnikate valdamist ja inimesetundmist, alles seejärel oma aine head valdamist ja edasiandmise

Haridus- ja Teadusministeeriumiga koostöös on valminud õpetajatööd väärtustav kommunikatsioonimaterjalide kogum. Kogumi kõige olulisem element, õpetajaameti logo kannab sõnumit „Õpetajad loovad homse Eesti“. Lisaks sisaldab materjalikogum fotopanka Eesti õpetajatest, ettekannete esitluspõhja ja õpetajaameti töökuulutuse kujunduspõhja.

Materjalid on mõeldud kasutamiseks nii õpetajatele, koolijuhtidele, ülikoolidele, hariduselu edendajatele kui ka kõigile neile, kes soovivad esile tuua õpetajate töö väärtuslikku panust ühiskonna arengusse. Kõik meie poolt elluviidavad mainetegevused kannavad ühist visuaalset keelt.

Materjalide kasutusvaldkond on väga lai: näiteks logo saab paigutada nii kooli kodulehele kui ka erinevatesse sotsiaalmeediakanalitesse. PowerPoint esitluspõhja võib kasutada haridusteemalistes ettekannetes – olgu selleks ülesastumine konverentsil või esinemine valdkondlikul seminaril, aga ka koosolekutel, infopäevadel või majasisestel koolitustel. Pildipangast leiab seitsme õpetaja (Jaak-Albert Metsoja, Eerik Säre, Reesi Kuslapi, Leesi Peedumäe, Kätlin Kallase, Juhan Kolki ja Ilona Sääliku) eripalgelised fotod.

  • Kõik materjalid on vabalt kasutatavad ja kättesaadavad www.õpetaja.eu leheküljel.

"Hariduse tulevikutegijad" programm tudengitele

Bakalaureuse või rakenduskõrghariduse TUDENG!

Kui saaksid olla iseenda unistuste õpetaja, siis milline Sa oleksid? Ehk on Sul ka nägemus maailma parimast koolist?

Õpetajaamet on hea võimalus ennast teostada, olla positiivne eeskuju, arvamusliider ja protsesside mõjutaja nii kogukonna kui ka riigi tasandil. Selleks, et Sina saaksid avastada õpetajaameti võimalusi, ettekujutuse selle töö rõõmudest, muredest ja väljakutsetest, on ellu kutsutud programm „Hariduse tulevikutegijad”.

Kellele on programm mõeldud?

Programm on mõeldud kõikide erialade bakalaureuse- ja rakenduskõrgharidusõppe üliõpilastele, kes ei ole õpetajakoolituse tudengid, kuid kes on valmis kaaluma õpetajaametit kui üht võimalikku karjäärivalikut. Osaleja peab olema saavutanud positiivselt eristuvaid tulemusi õppe-, huvi ja/või ühiskondlikus tegevuses ning eelneva aasta õpingute keskmine hinne on vähemalt 3,8.

Millal, kus ja kuidas?

Programmi kestab augustist kuni detsembrini 2021. Tegevuste käigus külastatakse mitmeid koole Eestimaa erinevais paigus, et näha, kuidas toimub tänapäevane õppetöö.

Programmi jooksul ei pea asuma õpetajaametisse!

Programm koosneb viiest moodulist: 

  • I moodul

Mooduli käigus saad teada missugune on õpetaja roll tänapäeval, milline on kaasaegne kool, millised on kaasaegsed trendid ja teadmised õppimisest ja õpetamisest, mis on haridusinnovatsiooni tuum ning millistel tasanditel on võimalik sekkumist luua.

  • II moodul

Mooduli käigus saad teada kuidas iseenda ja teiste õppimist ja arengut toetada ning kuidas anda tagasisidet kolleegidele, õpilastele ja lapsevanematele, mis on koostöine õppimine ja õpetamine ning kuidas ennetada ja lahendada konflikte.

  • III moodul 

Mooduli käigus saad teada, milline on õpetajatöö eetika, kuidas disainida õppimist ja tundi, kuidas võtta vastu tagasisidet ja seda tõlgendada, kuidas ennetada läbipõlemist.

  • IV moodul 

Külastame erinevaid koole Eestis ja tutvume Eesti haridussüsteemiga.

  • V moodul

Mooduli käigus saad teada, millised on õpetajate olemasolevad koostöövõrgustikud ja milleks on need mõeldud ning millised on sinu õpetajaks õppimise võimalused. Tunni andmise refleksioon ja lõpuprojekti tutvustus.

Seminar sellest, kuidas luua oma unistuste koolitundi

30. september 2020 toimus õpilaste inspiratsiooniseminar „Loo oma unistuste koolitund!“. Seminari saab järele vaadata SIIN.

Inspiratsiooniseminaril kohtud muusikaettevõtja ja saatejuhi Reigo Ahvenaga, kes jagab nippe ja kogemusi, kuidas haarata publiku tähelepanu ja valmistada ette eriti põnev koolitund! Oma kogemusi ägeda koolitunni üles ehitamiseks jagab ka Jaan Poska Gümnaasiumi õpetaja Eerik Säre! Päeva modereerib inspiratsioonikõneleja ja koolitaja Harald Lepisk

Aita luua homne eesti inspiratsiooniseminar

12. novembril 2020 toimus karjääripöörajatele mõeldud inspiratsiooniseminar "Aita luua homne Eesti". Seminari saab järele vaadata SIIN

Kellele on seminar kasulik?

Sinule, kes Sa tunned huvi õpetajaameti vastu, oled 35-50- aastane magistrikraadiga oma ala asjatundja ja oma tegevustes edukas, ning kaalud karjääripööret. Kui Sul on plaan magistrikraad lähiaastatel omandada, siis oled samuti oodatud!

Inspiratsiooniseminaril kohtud tippjuhtidega koolidest ning inspireerivate õpetajatega, kes on karjääris teinud pöörde ning asunud tööle õpetajana. Saad teada, milline on kaasaegne kool kui töökeskkond, milline on tänapäevane vaade õpetajaametile ning millised põnevad arengud õpetajate töös ees ootavad. Seminari lõpuks oled kursis kõige kaasaegsematest käsitlustest, kuidas inimene õpib ja milline on tänapäeval õpetaja roll õppimise toetamisel. Keskendume ka Sinu tugevuste avastamisele ja karjääritee planeerimisele.

Seminari modereerib Harald Lepisk. Koolitajatena löövad kaasa Tauri Tallermaa ja Tiina Saar-Veelmaa. Inspireerivaid kogemusi jagavad koolijuhid Henrik Salum (Gustav Adolfi Gümnaasium) ja Marjeta Venno (Tartu Erakool ProTERA)  ning karjääripöörde teinud õpetajad Jaak-Albert Metsoja (Tartu Rahvusvaheline Kool) ja Svetlana Udras (Lasnamäe Gümnaasium).

"Jah! Õpetajaks" programm

Kas sina usud, et õpetajad loovad homse Eesti? Oled ehk kaalunud järgmise karjäärivalikuna õpetajaametit? Kui oled positiivsete hoiakutega, valmis noori toetama ning neid oma eeskujuga inspireerima, siis on inspiratsiooniprogramm "Jah! Õpetajaks!" just sulle!

Programm toob kokku, innustab ja julgustab inimesi, kes kaaluvad oma järgmise karjäärivalikuna õpetajaametit. Nelja mooduli raames antakse ülevaade, mida õppimine ja õpetamine tänapäeval endast kujutavad, ning millised on paindlikud võimalused õpetajana tööle asumiseks.

Osaledes saad aimu, milliseid rolle õpetaja tänapäeval täidab ning mida õpetajalt oodatakse. Vaatame otsa õpetajaametiga seonduvatele hirmudele ja kummutame müüte. Programmi raames on võimalik minna ka õpetajale töövarjuks ning näha, milline on tema igapäev. Saad teada, kuidas tundi kavandada ning läbi viia. Teeme selgeks, milline on sinule sobiv tee õpetajaametisse sisenemiseks, ning programmi lõpuks valmib sinu isiklik järgmiste sammudega tegevusplaan.

Õpetajana töötamine annab sulle igapäevaselt võimaluse teha olulist ja suure mõjuga tööd!

Keda ootame osalema?

  • Magistrikraadiga valdkonna spetsialist (kraad võib olla omandamisel), kes plaanib teha karjääripööret. Oodatud on ka need, kes on kunagi õpetajaks õppinud, pole selles ametis töötanud või on vahepeal valinud teise karjääritee ning kaalub nüüd õpetajaametisse naasmist;
  • inspireerib ja on valmis olema noortele eeskujuks;
  • soovib end arendada ja teha meeskonnatööd;
  • valmis osalema programmi kõikides moodulites.

Aeg

Programm koosneb neljast moodulist.

  • I moodul

Minu isiklik motivatsioon. Õpetajaameti maine. Õpetaja kompetentsid, rollid ja tema töö mõju.

Nüüdisaegne õpikäsitus ja ennastjuhtiv õppija. 

  • II moodul 

Kuidas tulla toime hirmudega? 

Enesekehtestamine, enesejuhtimine, toimetulek stressiga.

  • III moodul 

Refleksioon. Kuidas toimuvad erinevad grupiprotsessid? Õpistrateegiad.

Tunni kavandamine. Arendav tagasiside.

  • IV moodul

Õpetajaks õppimise erinevad võimalused. Karjääri planeerimine ja isikliku tegevuskava koostamine.

"Jah! Õpetajaks!" programmi kandideerimine on lõppenud. Võtsime programmi vastu 16 osalejat. 

Osalemine on tasuta.
Inspiratsiooniprogrammi "Jah! Õpetajaks!" rahastab Euroopa Sotsiaalfond.

õpetaja - hariduse kõneisik

„Õpetaja – hariduse kõneisik“ programm

Igal täiskasvanul on oma koolikogemus, mis mõjutab tema suhet kooli ja laiemalt kogu haridusvaldkonnaga. Samuti mõjutavad inimeste arusaamisi meediakajastused õpetajatest. Selleks, et ühiskond näeks õpetajaametit läbi õpetajate silmade ning mõistaks, missugused on praegused õppimise ja õpetamise suunad ning mis on õpetajaameti positiivsed küljed, on oluline, et õpetajad ise oma töö sisu nähtavaks teeksid. Programm “Õpetaja – hariduse kõneisik” ongi ellu kutsutud, et viia hariduselus toimuv ka laiemale avalikkusele lähemale.

Programmi käigus saab teada, kuidas kujuneb ameti maine ning kuidas luua endale unikaalne persoonibränd. Õpib, kuidas olla suurepärane avalik esineja ja oma sõnumeid mõjusalt edasi anda. Saab professionaalide käe all harjutada, kuidas kirjutada mõjusaid tekste, neid levitada ning kuidas intervjuusid anda.

Keda programmi ootame?

Programm on loodud üldhariduskoolide ja kutseõppeasutuste õpetajatele:

  • kellel on vähemalt kolm aastat õpetajatöö kogemust;
  • kes armastad õpetajatööd;
  • kelle jaoks on elukestev õppimine loomupärane vajadus;
  • kes lähtub oma töös nüüdisaegse õpikäsituse põhimõtetest;
  • kellel on väga head suhtlemis- ja eneseväljendusoskused;
  • kellel on sotsiaalmeedia konto või on valmis seda omale looma;
  • kellel on valmisolek osaleda kõikides programmi moodulites.

Programm koosneb viiest moodulist:

  • I moodul 1.-2.detsember 2022 (Tallinn)

Teemad: maine, kuvand ja bränd; kommunikatsiooni põhitõed.

  • II moodul 5.-6. jaanuar 2023 (Pärnu)

Teema: persoonibränd.

  • III moodul 2.-3. veebruar 2023 (Tartu)

Teemad: argumenteerimisoskus, liftikõne ja kirjaliku loo jutustamise põhitõed.

  • IV moodul 9.-10. märts 2023 (Tallinn)

Teemad: avalik esinemine; videotreening; loo jutustamine sotsiaalmeedias.

  • V moodul 5.-6. aprill 2023 (Tallinn)

Teemad: toimetulek negatiivse tagasisidega; video töötlemine.

„Õpetaja – hariduse kõneisik“ V lennu vilistlased

Pildil "Õpetaja – hariduse kõneisik" V lennu vilistlased 

Kutsusime õpetajate järelkasvu häkatoni ellu, et otsida koos ärksate hariduselu entusiastidega lahendust meie hariduselu olulisemaile probleemile - kuidas tagada, et igal Eesti õpilasel on ligipääs headele õpetajatele. 

2-päevasel häkatonil osalesid õpetajad, koolijuhid, õppejõud, koolipidajad, haridusühenduste liikmed ning haridusentusiastid. Häkatoni arendusmeeskondade töö metoodika lõi Haridusdisaini Keskuse meeskond Merike Rehepapp ja Helen Arov. Sotsiaalsel häkatonil panime tavapäraselt rohkem rõhku probleemi juurpõhjuste ja sekkumiskohtade tuvastamisele. Seepärast oli oodatav tulemus, kuhu arendusmeeskonnad jõuavad, ideekavand, mis võiks lahendada õpetajate järelkasvu probleemi.

Lisaväärtusena pakkus häkaton osalejatele uudseid vaatenurki, seoseid, küsimusi ja avastusi, millesse sekkumine avaldab õpetajate järelkasvu probleemile mõju. Nad kogesid asutuste ülest koostööd, põnevaid arutelusid ja leidsid uusi mõttekaaslasi. Osalejad nägid võimalusi asju teistmoodi vaadata, nendest mõelda ja toimida.

Häkatoni juhtis innovatsiooniprogrammide moderaator ja haridusvaldkonna ettevõtja Harald Lepisk ja arendustöö metoodika autor Merike Rehepapp. Meeskondade mentoritena lõid kaasa Helen Arov, Piret Jeedas, Kristi Klaasmägi, Liina Kurvits, Helelyn Tammsaar, Daniel Kotsjuba, Ave Habakuk, Elina Peekmann, Sten Kapten ja Mereli Mändmets.

Tutvu mentoritega lähemalt siin:

Häkatoni žüriisse kuulusid: Jaak Raie (Harno), Kristi Vinter-Nemvalts (Haridus- ja Teadusministeerium), Pirkko Valge (Heateo SA), Märt Aro (DreamApply, Nordic EdTech Formum "N8")

Häkatoni auhinnafond oli 3000 eurot ja selle pani välja Heateo Haridusfond. Lisaks valis žürii välja kolm meeskonda, kes pääsesid edasi mentorprogrammi oma ideed edasi arendama. Mentorprogramm kestab septembrist detsembrini 2022 ja seda viib ellu Heateo SA.

Õpetajate järelkasvu häkatonil esitletud lahendusideed:

  • Muukeelsetele õpilastele tõenduspõhine ja õppijat toetava koolimudeli loomine. Seeläbi saab toetatud muukeelse õpilase identiteedi kujunemine ja tema lõimumine Eesti ühiskonnaga. Soovitakse tagada, et  igale muukeelsele lapsele oleks ligipääs kvaliteetsele eestikeelsele haridusele. Koolimudeli loomisel peetakse oluliseks, et tagatud oleks nii õpilaste kui õpetajate psühholoogiliste baasvajaduste toetamine. Luuakse õpilase identiteedi kujunemist toetav koolikeskkond.
  • Rakendus, mis aitab kokku tuua õpetajate probleeme ja vajadusi (nõu ja vajaliku spetsialisti tugi, arenguvajaduste koondamine jms). Rakendus aitab juhtkonnal oma kooli õpetajaid teadlikumalt toetada ja hoida. Tõuseb töörahulolu ja õppetöö kvaliteet.
  • „Intellektuaalne treeningsaal“ koos partnerõpetajaga, et regulaarselt kohtuda ja üheskoos reflekteerida. Jagatakse ka eneseanalüüsi küsimustele baseeruvaid tehnikaid, mida kohtumistel kasutada. Eesmärgiks on õpetajate eneseanalüüsi toetamine ja eneseteadlikkuse kasvatamine enesearengu soodustamiseks ja läbipõlemise ennetamiseks.
  • Programm gümnaasiumidele, et jõuda inspireerivate õpetajate abil Z-generatsiooni noorteni, näitamaks neile õpetajaameti positiivseid külgi ning perspektiive. Programmi tegevuste hulka kuuluvad nt. õpetajaametit tutvustavad valikkursused, õpetajate päeval kasutatav programm, õpilase märkamine ja suunamine, kõneisikute kaasamine.
  • E-platvorm alustavale õpetajale, mis pakub alustavaid õpetajaid toetavaid koolitusi, häid praktikaid ja kogenud kolleegide tuge. Eesmärk on viia alustav õpetaja kokku talle vajalikuga ning märgata tema vajadusi õpetajaametis alustades, et alustav õpetaja ei jääks üksi ja ilma vajaliku toeta.
  • Saatesari – meeskond tippjuhtidest ja haridusvaldkonna ekspertidest, kes muudavad koolikeskkonda. Eesmärk on muuta koolide juhtimiskultuur ja töökeskkond kaasaegseks ja motiveerivaks, et olemasolevad õpetajad töötavad seal rõõmuga ja kool on atraktiivne noortele tulevastele õpetajatele.
  • Toetava disainerite meeskonna saatmine väikekooli, mis aitab väikekoolil 1 a. jooksul koosdisaini ja toetamise protsessis jõuda päriselt toimuva nihkeni ja nüüdisaegse õpikäsituse juurdumiseni õpetajate seas. Meil ei ole vaja maailma parimat kooli. Meil on vaja kooli, mis on maailma jaoks parim!
  • Uuring meeste seas, miks mehed kooli õpetajaks ei tule ja kuidas nad tahaksid kooli tulla? Sellist uuringut ei ole varasemalt Eestis tehtud. Politseisse ja päästeametisse tuleb mehi tööle olenemata õpetajaametiga sarnasest palgatasemest. Seega palk ei ole ainus kriteerium, miks mehed õpetajaks tööle ei tule. Uuringu tulemusel saab teha tõenduspõhiseid tegevusi soolise tasakaalu tagamiseks koolides.
  • Õppivate õpetajate võrgustiku loomine. Õpetajad kohtuvad regulaarselt, tegelevad enesearenguga ja toetavad üksteist. Kogemuste jagamine üle Eesti.

Liitu Facebooki grupiga "Õppivate õpetajate võrgustik". Esimene veebikohtumine toimub 14. septembril kell 16.00!

Mentorprogrammi pääsesid ja 1500 eur eripreemia said meeskondade ideed:

  • Programmi loomine gümnaasiumidele, et luua side Z-generatsiooni ja kooli, kui võimaliku tööandja vahel.
  • Saatesari – meeskond tippjuhtidest ja haridusvaldkonna ekspertidest, kes muudavad koolikeskkonda.
  • E-platvorm alustavale õpetajale, mis pakub neile vajalikku tugisüsteemi.

Heateo Haridusfondi eripreemia 1500 eurot sai:

  • Muukeelsetele õpilastele tõenduspõhine ja õppijat toetava koolimudeli loomine.

Häkatonil panustanud meeskondade tööst sai Harno ja HTM palju sisendit oma tegevuskavadesse, aitamaks koostöiselt saada uusi õpetajaid kooli, arendada ja toetada alustavaid ning tänaseid õpetajaid ning muuta koolikeskkond ja juhtimiskultuur kaasaegseks ja koostöiseks.

Õpetajate järelkasvu häkaton toimus 25.-26.08.2022 Tallinna Saksa Gümnaasiumis.

FOTOD (autor: Taavi Leppiman): https://bit.ly/3RhfFsZ   

Vaata, mis on saanud häkatoni ideedest edasi!

Õpetajate järelkasvu häkatoni ja mentorprogrammi rahastas Euroopa Sotsiaalfond.

Lisainfo

Marietta Heinsaar
Haridus- ja Noorteamet
Koolituskeskuse programmijuht
Tel 55910713

[email protected]

Viimati uuendatud 13.07.2023